Sentymentalnie przez gry seria Earth

Seria Earth – to seria strategicznych gier czasu rzeczywistego wyprodukowanych przez TopWare i Reality Pump.

 

Swoją przygodę z grami strategicznymi zacząłem z pierwszą odsłoną Earth 2140 - komputerowej strategicznej gry czasu rzeczywistego wyprodukowanej i wydanej 1998 roku przez polskie studio Reality Pump oraz wydana przez studio TopWare Interactive. Wobec braku reklamy i bez większego rozgłosu, gra na przestrzeni lat sprzedała się w około 2 milionach egzemplarzy na całym świecie. Earth 2140 przedstawiał losy Ziemi w dalekiej przyszłości. Był rok 2140, gdzie na kuli ziemskiej dwie frakcje: Dynastia Euroazjatycka ( ED ) oraz Unia Cywilizowanych Stanów ( UCS ) ścierały się w wyniszczającym konflikcie o dominację na rodzimej planecie. Pierwsza z nacji była dynastią pod wodzą carów, która używała starych typów pojazdów takich jak czołg. Frakcja ta powstała przez połączenie sił militarnych Europy i Azji. Armia UCS składała się głównie z robotów co miało ochronić ludność przed śmiercią, stosowała także słynne działa plazmowe. Earth 2140 był klasyczną strategią, w której rozgrywka opierała się na stawianiu baz, produkowaniu dużej ilości jednostek oraz wydobywaniu surowców. Rozgrywka była prosta aczkolwiek złożona i niesamowicie wciągająca. To były moje lata dzieciństwa, gdzie zagrywałem się w ten tytuł niemiłosiernie długo dniami i nocami oraz podczas odrabiania zadań szkolnych. Zazwyczaj cele misji były jasno sprecyzowane: zniszczyć bazę przeciwnika bądź przejąć konkretne budynki. To wszystko wystarczyło, aby przykuć mnie do monitora na długie godziny, zwłaszcza że nie wszystkie misje należały do prostych. Niektóre z nich przechodziłem przez kilka dobrych dni. Budowało się piechotę, jednostki pancerne, lotnicze oraz morskie w zależności od terenu działań. Samych misji było ponad 130 i każda była inna od poprzedniej co sprawiało, że nie czułem monotonii. Samych rodzajów jednostek, budynków było sporo do wyboru, a balans wydawał się być idealnie zachowany. Każda mapa na której przyszło toczyć bitwę była inna: po pustynne, zielone, zimowe po takie, gdzie można było toczyć również walkę na morzu. Polska gra Earth 2140 bez wątpienia podbiła wiele serc, zwłaszcza moje i przyczyniła się do tego, że klasyczny RTS polegał na prostocie i wymagał strategicznego myślenia.


W 2000 roku pojawiła się kontynuacja najpierw Earth 2150: Escape the Blue Planet, a lada chwila Earth 2150: The Moon Project obie wydane i wyprodukowane przez studio TopWare. W tamtych czasach gra była sprzedawana po bardzo niskiej cenie. Earth 2150 wprowadził jeszcze większe zmiany w stosunku do jej poprzedniczki. Przede wszystkim doszła nowa strona konfliktu Korporacja Księżycowa ( LC ) oraz wprowadziła rozbudowane drzewko technologiczne, gdzie dokonywało się wyboru jaką teraz technologię chcemy opracować. Na tym nie koniec, bo również mogliśmy skonstruować wedle własnych potrzeb własne pojazdy opierając się na wyborze podwozia, uzbrojenia czy zastosowania osłon energetycznych. To wszystko sprawiło, że Earth 2150 stał się jeszcze bardziej zaawansowanym projektem i rasowym RTS-em. Kontynuacja zachwycała również znakomitą jak na tamte czasy warstwą graficzną. Jednostek było jeszcze więcej, a gra stała się jeszcze bardziej złożona od jej poprzedniczki, podtrzymując jej klimat. W 2002 roku pojawiła się ostatnia część z serii 2150 zatytułowana: Lost Souls. Cała seria Earth 2150 stworzona była na ulepszonym trójwymiarowym silniku graficznym z Escape the Blue Planet.


Ostatnią częścią był wydany w 2005 roku Earth 2160 wyprodukowanej przez Reality Pump Studios. Wiele osób uważa, że była to najsłabsza część sagi, choć nadal dobra, a styl zabawy dużo się nie zmienił. Tym razem akcja przeniosła się na Marsa, gdzie teraz 4 frakcję znów toczą zaciekłe boje. Doszła nowa strona konfliktu rasa obcych zwana inaczej - Morpidzi. Rasa ta niezwykle szybko tworzyła armię, dzięki umiejętnością klonowania i ewoluowania. Po raz pierwszy w tej serii wprowadzono namiastkę cech RPG - każda jednostka za zdobyte doświadczenie dostaje dodatkowe punkty, które z kolei przekładają się na bonusową siłę obrażeń oraz pancerza, dodatkowo tzw. bohaterowie oraz agenci posiadają ekwipunek (mogą w nim przechowywać m.in. dodatkową broń, apteczki, zbroję itp.).  W tej odsłonie zaimplementowano system modularnej budowy jednostek (rozwinięcie tego z Earth 2150), oraz budynków. Pozwalało to na bardzo dużą swobodę np. w tworzeniu wyspecjalizowanych oddziałów myśliwców zajmujących się zwalczaniem piechoty, czy też pojazdów opancerzonych wyposażonych w rakiety ziemia-powietrze. Jeśli zaś planujemy rozbudowę bazy każda frakcja stawia inne budynki oraz w inny sposób.  W grze gracz miał do czynienia z pełną grafiką w 3D, opartą na autorskim silniku Earth 4 produkcji Reality Pump Studios. Earth 2160 był już trzecią odsłoną serii Earth nie licząc dodatków do Earth 2150 i Earth 2140.



Write a comment

Comments: 0

Kontakt:

GG 8767038

Email: kamil89pl@wp.pl

Moja specyfikacja PC:

CPU: Intel Core i7 7700K 4.5 Ghz

MOBO: MSI Z270 Krait Gaming

GPU: MSI GTX 1060 Gaming 6G

RAM: 16 GB RAM DDR4 3200 MHZ

PSU: Silentium PC L1 Vero 600W

OS: Windows 10 Home Premium